En robothund, man kan kæle med, en lille personlignende robot, som kan skyde med en legetøjspistol – mulighederne er mange, når der tales om robotlegetøj til børn. Vi ynder at beskrive børn i dag som de digitalt indfødte, og sandt er det jo, at børn er på nettet stort set hele tiden og er født ind i en tid, hvor stort set alting har en digital vinkel. Det er derfor nemt for dem at leve sig ind i robotternes verden, hvor funktionen skal programmeres ind i legetøjet, hvis børnene skal have noget ud af det.
Legetøjsrobotter er et godt eksempel på, at leg og læring får et nyt perspektiv. Her er der ikke alene tale om, at børnene efterligner andre og spejler sig, så de kan lære at gøre det, som de større børn eller de voksne fortæller og viser dem – nej, der er også tale om, at børnene selv udvikler det, som de vil programmere robotterne til. Og ofte kan de måske nemmere gribe udfordringen, end de voksne kan.
Med robotlegetøj smelter teknologien sammen med legeverdenen, og robotter i legen kan måske få børn og voksne til at spille sammen på nye måder, fordi robotterne rummer udfordringer for alle aldersgrupper.